Sound Design

Geluidsbeeld

Een film komt pas tot leven als het geluid tot in detail is ontworpen en in balans is gebracht. Sound design is de creatie van geluidselementen die de vertelling van een film ondersteunen. Door bewust geluiden te plaatsen of juist weg te laten, kun je de focus van de kijker verleggen. Sound design is de kunst van het kiezen. Heel bewust door de maker, vaak onbewust voor de kijker.

Het proces

De sound designer bedenkt in nauw overleg met de regisseur hoe het geluidsbeeld de vertelling kan ondersteunen. Met een team van geluidseditors werkt hij vervolgens aan de verschillende geluidselementen. De dialogen worden gemonteerd en uitvoerig behandeld voor een optimale verstaanbaarheid. Geluidseffecten en ambiances worden gecreëerd. Foley wordt opgenomen en gemonteerd. Muziek wordt gekozen. Na een aantal pre-mix sessies met de regisseur komt het geluidsontwerp tot leven in de mix.

De juiste balans

Het samenbrengen van alle geluidselementen tot één geheel gebeurt tijdens de mix. De Re-recordingmixer bepaalt samen met de regisseur de juiste balans. Er worden beslissingen genomen over geluidssterkte, plaatsing (stereo/5.1/7.1) en dynamiek. Na deze fase kan de final-mix van de film beoordeeld worden in een grotere bioscoopzaal.

Mastering

Tijdens de mastering wordt de final-mix technisch gecheckt en opgeleverd voor bioscoop release of broadcast. Wij masteren voor verschillende formaten, met bijbehorende dynamiek:

  • DCP 7.1/5.1
  • Bluray en VOD 7.1/5.1
  • Broadcast 5.1/Stereo (R-128)

Mixing & Mastering

ADR / Foley

Foley

Foley is de term voor geluiden die in de post productie worden opgenomen.
De geluidsman op de set concentreert zich op het opnemen van ‘schone’ dialogen. Maar er is meer nodig om een film tot leven te krijgen. Geluiden als voetstappen, kleding geritsel, brekend glas en krakende vloeren worden door een foley artiest synchroon op beeld gemaakt. Zonder foley klinkt een film kaal en leeg. Goed gebruik van foley creëert diepte en detaillering in het geluidsbeeld. We werken nauw samen met de beste Foley-studio’s en artiesten in Europa. Voor kleinere producties maken we de foley inhouse.

ADR

ADR staat voor “Automated Dialogue Replacement”, maar wordt ook wel simpelweg “looping” of “dubbing” genoemd. Tijdens de ADR worden afgekeurde dialogen opnieuw ingesproken door de acteurs. Soms om technische redenen, soms om inhoudelijke redenen. Onze ‘zwevende’ ADR studio is uitgerust met een groot projectiescherm en voorzien van airco met frisse lucht.

Inhouse muziek productie

Muziek stuurt de emotie van de kijker. Een cruciaal element van de soundtrack waar we veel aandacht aan besteden. Naast het adviseren over muziekkeuze produceren wij inhouse muziek voor film en tv-series. Drijvende kracht achter de muziekproductie is Jan Willem van den Brink. Als jazz pianist was hij actief in verscheidene ensembles. In de jaren ‘90 componeerde hij voor o.a. Spangen, het Jeugdjournaal, NOS Jaaroverzicht, Ontbijt-TV, Vermist. Sinds 2012 componeert en produceert Jan Willem samen met Hugo Kruijswijk de eigenzinnige score van o.a. Dokter Tinus en Heer & Meester.

Muziek studio

Onze Mix 4 is de ‘hybride’ studio en volledig ingericht voor muziekproductie en -mixage, ook in 5.1. De studio is ook beschikbaar voor componisten en producers die graag zelf analoog willen mixen. Voor hoogwaardige akoestische muziekopnames werken wij graag samen met Huis van Eustachius in Hilversum.

Music